Hverdagen

Morgensamling

Hver dag mødes alle elever efter morgenmaden i foredragssalen for at se nyheder. Ofte synger vi derefter sange fra Højskolesangbogen eller får fællesbeskeder og korte anekdoter og historier fra morgenvagten, der står for morgensamlingen den pågældende dag.

Rengøring

Alle elever får ved skolestart tildelt et rengøringsområde. Ved værelsesbyt i løbet af året kan området blive skiftet ud med et andet. Det betyder noget for os, at vores efterskole fremstår ren og pæn, og derfor er rengøringen et fast, dagligt element i elevernes skolegang på Rejsby. Derudover mener vi, at det er en vigtig del i dannelsen af unge mennesker, at de lærer at tage ansvar og del i fællesskabet – også når det gælder rengøring. Eleverne gør rent i et kvarter efter frokost.

Fællesspisning

Med et elevhold på 150 unge, har vi mulighed for at spise alle hovedmåltider sammen i efterskolens spisesal. Her mødes eleverne altså til morgenmad, frokost og aftensmad – og ikke obligatorisk aftenkaffe. De øvrige måltider som formiddagsmad og eftermiddagsmad serveres i et af fællesområderne. I spisesalen sidder eleverne i deres kontaktgrupper.

Stille/lektietime

Hver aften efter aftensmaden har eleverne obligatorisk stille/lektietime i halvanden time. Her har eleverne mulighed for at sidde på deres værelser eller skrive sig på et fællesområde, hvor de vil arbejde fra. To undervisere er hver dag tilknyttet stille/lektietimen, og de vil gå rundt og hjælpe med opgaver og spørgsmål fra eleverne.

Kulturaften

Èn gang om ugen har vi kulturaften. Her samles alle elever i efterskolens foredragssal kl. 19.30 for at overvære et oplæg. Temaerne for foredragsaftenerne varierer meget, men vi har altid besøg af en spændende og dygtig fortæller. Tidligere har vores elever bl.a. kunne opleve følgende ved kulturaftenerne:

• Clement Kjersgaard: Trump og Brexit
  • Tidligere finansminister Bjarne Corydon
  • Standupkomiker Tobias Dybvad
  • Skiundervisning med Thomas Uhrskov
  • Niels Malmros – Kærlighedens smerte
  • Tim Metz – En amerikaner i Danmark

Dagsrytme på Rejsby

Kl. 07.30 - 08.00 Morgenmad
Kl. 08.00 - 08.30 Nyheder og herefter morgensamling med fortælletime eller sang
Kl. 08.35- 09.25 1. undervisningsmodul
Kl. 09.25-10.20 Valgfagsundervisning
Kl. 10.20 - 10.45 Formiddagspause med forfriskning
Kl. 10.45-11.35 2. undervisningsmodul
Kl. 11.35 - 12.30 3. undervisningsmodul
Kl. 12.35 - 13.05 Middag, fællesbeskeder og uddeling af post
Kl. 13.05 Rengøring
Kl. 13.20 Kontortid, elevbank mv.
Kl. 13.45-14.45 4. undervisningsmodul
Kl. 14.50-15.50 5. undervisningsmodul