EU-samfundsfag

Enestående undervisning i samfundsfag

Samfundsfag fylder meget på skoleskemaet hos os, og som det eneste sted i landet er EU-samfundsfag obligatorisk på både 8. 9. og 10. klassetrin. Derudover kan man vælge International Politik som profilfag.

Vi krydrer undervisningen med besøg af gæstelærere og ’ud af huset’-aktiviteter. Folketingsmedlemmer, journalister og andre personligheder, som hver især præger samfundsdebatten, besøger hvert år Rejsby Europæiske Efterskole, og bringer samfundet tættere på dig og bidrager til undervisningen i samfundsfag.

Når skoleåret er omme, vil alle vores elever have et samfundsfagligt niveau, som langt overstiger deres jævnaldrendes.

Eget undervisningsmateriale og prøve

Vi skriver og sammesætter selv kompendiet, der bliver brugt som primær undervisningsmateriale i faget. Det bliver opdateret hvert år.

Vi laver ydermere vores egen prøve, som eleverne bliver testet i to gange om året. Her skal de bl.a. placere lande og hovedstæder i EU, kende fremtrædende kommissærer og partiledere, traktater osv. Og gå nu ikke i panik! Når eleverne følger undervisningen, kan de svare på langt det meste.

EU-projektuge, Ungdommens EU-topmøde og politisk rollespil

Vores fokus på international politik fylder også ud over i klasselokalerne. Hvert år har vi bl.a. EU-projektuge, hvor eleverne skal skrive en selvvagt opgave om en problemstilling knyttet til EU. I denne uge har vi også besøg af flere fremtrædende politikere med særlig viden om EU.

Hvert år deltager en gruppe af vores elever i Ungdommens EU-topmøde på Christiansborg, og vi har flere gange afholdt politisk EU-rollespil på efterskolen.

Ovenstående er blot et udvalg af de forskellige arrangementer, vi deltager i og afholder i forbindelse med EU-samfundsfag.

Vil du vide mere om vores europæiske profil?

Læs mere her

Vinder af EU-pris

I maj 2020 vandt Rejsby Europæiske Efterskole en international pris udstedt af Europa-kommissionen. Konkurrencen var for alle uddannelsesinstitutioner i alle EU-medlemslande, som underviser om EU.

Der blev kåret en vinder i hvert medlemsland, og i Danmark vandt Rejsby Europæiske Efterskole.

Prisen blev uddelt til skoler, der leverer ekstraordinær god, original og inspirerende undervisning om EU.